Twój pierwszy leasing vs. typowy kredyt

Zacznijmy od porównania leasingu z kredytem. Załóżmy że w obu przypadkach wysokość raty netto i czas są identyczne. W kredycie: odliczamy wysokość VAT od zakupu. W leasingu odliczamy VAT od każdej otrzymanej faktury. Co z netto? W kredycie na naszą ratę składają się 2 elementy: 1) rata kapitałowa 2) rata odsetkowa. Ratę odsetkową odpisujemy od podatku dochodowego przez czas tak długi jak trwa kredyt, natomiast kapitałową- no cóż nie możemy tak samo. Tu istotna jest wysokość stawki amortyzacji, którą określa GUS. Jeśli jest to 10% będzie to trwało aż 10 lat, jednak przy amortyzacji 20% już tylko 5 lat. Jak się ma do tego leasing. Tu każdą ratę w całości odpisujemy od podatku dochodowego. A co z czasem? Również krótszy, a dokładnie 40% normatywnego czasu amortyzacji czyli przy 10% amortyzacji będą to 4 lata (minimalny czas trwania umowy), a przy 20% amortyzacji już tylko 2 lata (minimalny czas trwania umowy).

W związku z powyższym, jeśli nadal interesuje Cię leasing, a jest to Twoje pierwsze z nim spotkanie, nie obawiaj się. W kwestiach podatkowo - księgowych, więcej dopowie Ci Twój księgowy. Ja natomiast chcę pokazać iż nie jest to usługa tylko dla dużych i długo działających na rynku firm.

Otworzyłeś działalność i pierwsze firmy leasingowe odmówiły finansowania. No cóż, nie ma co się im dziwić, obawiają się ryzykownych transakcji, a niestety większość świeżo otwartych firm zostaje zamkniętych w pierwszych 2 latach swojego istnienia. Przez wiele lat tak to właśnie wyglądało, nie chciano finansować świeżych działalności, stąd stereotyp iż aby dostać pieniądze (w tym przypadku leasing), trzeba mieć pieniądze- co poniekąd nadal jest prawdę, ale są odstępstwa i będzie ich coraz więcej.

Rynki się zmieniają i firmy finansujące również. Konkurencja nie śpi i pojawiły się pierwsze firmy, które chętnie dają leasing dla „start up'ow”. Często są to oferty adresowane do wolnych zawodów, jak lekarz czy prawnik. Jednak coraz więcej firm wychodzi poza to. Są już możliwości leasingu dla świeżych działalności, jednak pamiętajmy, iż ryzyko firmy leasingowej postrzegane wciąż jest wysoko, przez co nie są zbyt chętne negocjować wysokości wkładu własnego (czy wysokości raty), należy spodziewać się wpłaty na poziomie 20-30%. Wiele firm leasingowych przy nie wielkich wartościach, ma komputerowe systemy oceniania ryzyka, w innych zależy to od analityka. Dlatego istotne będzie to jak przedstawimy swoją działalność.

Jeśli nadal mamy odmowne decyzje, pozostaje nam jedynie forma poręczenia. Firmy leasingowe chętniejsze będą do rozmów i negocjacji, jeśli poręcza za nas firma działająca na rynku od wielu lat, mająca odpowiednią płynność finansową. Firmy z dłuższą historią działalności, mają jednak wciąż łatwiej i na dogodniejszych warunkach mogą uzyskać finansowanie. Jednak każdy kiedyś zaczynał i miał podobne problemy. Dlatego warto chociażby małe transakcje, już na starcie finansować przez leasing, co zbuduje nam pozytywną historię na przyszłość, na większe transakcje (z mniejszym kosztem).

Sam przebieg transakcji czy też wydanie decyzji, znacznie się uprościły i skróciły (nawet kilkadziesiąt minut). Już nie wymaga się od firm m.in. zaświadczeń z ZUS, pełnej dokumentacji finansowej. Wiele firm uprościło te wymagania, co nie znaczy, że dla wszystkich klientów i transakcji będzie tak łatwo. Wciąż istotnym jest wartość i rodzaj przedmiotu oraz to co jest core business'em dla danej firmy leasingowej. Jest wiele firm niszowych i specjalizujących się w danym rodzaju przedmiotów. A my (4lease.com.pl) robimy tą selekcję, mając na uwadze sytuację klienta i jego potrzeby.

Standardem do wydania decyzji jest:
1) Wniosek- jego obszerność, czyli o ile informacji nas poproszę zależy przede wszystkim od wartości.
2) Dokumenty rejestracji firmy
3) dokumenty tożsamości osób decyzyjnych w firmie
4) Ponadto w wielu jeszcze firmach poproszą nas o dokumenty finansowe tj. bilans, rachunek zysków i strat, szczególnie przy większych transakcjach.

Po otrzymaniu decyzji leasingowej,pozostaje nam podpisać umowę z przedstawicielem firmy lub za pośrednictwem firmy partnerskiej (taką jest również 4lease.com.pl). Sprzęt zazwyczaj możemy odebrać zaraz po tym.

Jeśli chodzi o koszt. Czy będzie drożej gdy nie „załatwiałem” tematu od początku z daną firmą leasingową- w końcu 4lease.com.pl nie jest instytucją charytatywną. Nie koniecznie. Firmy mają swoich przedstawicieli, którzy otrzymują prowizję od danej transakcji. Tak samo prowizję otrzymujemy my (4lease.com.pl), jednak nie mamy podstawy jak handlowcy danych firm. Dzięki temu możemy rozmawiać w Twoim imieniu z wieloma instytucjami.

 

Zapraszamy do kontaktu po więcej szczegółów oraz do innych naszych artykułów. (kontakt)

Liczymy na owocną  współpracę oraz iż nasze artykuły rozjaśniły tajniki leasingu.

 

Z Poważaniem

zespół 4lease.com.pl

 

POWRÓT DO AKTUALNOŚCI